کد قالب کانون فضيلت قرائت قرآن و آداب آن

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی و آدرس kanoonemamhassan24.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1955
بازدید دیروز : 176
بازدید هفته : 1955
بازدید ماه : 2183
بازدید کل : 154839
تعداد مطالب : 2271
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 6 دی 1402

https://static.ahlolbait.com/files/ahlolbait/old/u1001/22/ag6_1.jpg

فضيلت قرائت قرآن و آداب آن

اشاره

قرآن قانون خدايى و ناموس آسمانى است كه اصلاح دين و دنياى مردم را به عهده گرفته و سعادت جاودانى آنان را تضمين نموده است.

آيات آن سرچشمه هدايت و راهنمايى و كلماتش معدن ارشاد و رحمت است. كسى كه به سعادت هميشگى علاقه مند باشد و سعادت و خوشبختى هر دو جهان را بخواهد بر وى لازم است كه روز و شب با قرآن، كتاب خدا تجديد عهد نموده، ارتباطش را با آن محكمتر و استوارتر سازد، و آيات آن را به حافظه خود بسپارد و با فكر خويش بهم درآميزد تا در روشنايى و پرتو آن بسوى رستگارى و سعادت ابدى گام بردارد.

______________________________

(1). و اكام لا يجوز عنها القاصدون.

از ائمه هدى و جد بزرگوارشان پيغمبر خدا (ص) در ثواب و فضيلت قرائت قرآن احاديث فراوانى به ما رسيده است كه اينك قسمتى از آنها را در اينجا مى آوريم:

1 از امام باقر (ع) نقل گرديده است كه رسول خدا (ص) فرمود: هر كس در هر شب ده آيه از قرآن بخواند در آن شب از غافلان و آنانكه از پروردگارشان بى خبرند، نوشته نمى شود. و هر كس پنجاه آيه از قرآن بخواند در آن شب در شمار آشنايان و ياد كنندگان خدا ثبت

مى گردد.

هر كس صد آيه تلاوت نمايد از عبادت كنندگان، و هر كس دويست آيه بخواند نام وى در ليست خاشعين و افرادى كه در پيشگاه پروردگارشان اظهار ذلت و كوچكى كنند خواهد آمد. و هر كس سيصد آيه از قرآن بخواند از سعادتمندان، و هر كس پانصد آيه تلاوت كند از كوشش كنندگان در عبادت و پرستش، نوشته خواهد شد. و اگر كسى هزار آيه از قرآن بخواند بمانند كسى خواهد بود كه مبالغ كلانى از طلاى ناب و خالص در راه خدا بذل و احسان نموده است. «1»

2 امام صادق (ع) فرمود: قرآن برنامه سعادت و زندگى انسانهاست كه از طرف پروردگارشان براى آنان تنظيم گرديده است، مرد مسلمان كسى است كه برنامه خود را مورد دقت قرار دهد و هر روز حداقل پنجاه آيه از آن تلاوت كند. «2»

______________________________

(1). عن الإمام الباقر عليه السلام. قال:

«قال رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله: من قرأ عشر آيات فى ليلة لم يكتب من الغافلين، و من قرأ خمسين آية كتب من الذاكرين، و من قرأ مائة آية كتب من القانتين، و من قرأ مائتي آية كتب من الخاشعين، و من قرأ ثلثمائة آية كتب من الفائزين و من قرأ خمسمأة آية كتب من المجتهدين، و من قرأ ألف آية كتب له قنطار من تبر ...».

(2). القرآن عهد الله الى خلقه فقد ينبغي للمرء المسلم أن ينظر فى عهده، و أن يقرأ منه فى كل يوم خمسين آية.

3 در جاى ديگر فرمود: چه مانعى دارد تاجرى كه در بازار به داد و ستدد مشغول و سرگرم است آنگاه كه به خانه اش برمى گردد قبل از آنكه به خواب و استراحت بپردازد،

سوره اى از قرآن را تلاوت نمايد تا در برابر هر آيه كه مى خواند ده حسنه و پاداش براى وى نوشته شود و ده گناه از گناهانش محو گردد. «1»

4 و نيز فرمود: بر شما باد قرائت و خواندن قرآن، زيرا مراتب و درجات كاخهاى بهشتى به عدد آيات قرآن است. در روز قيامت به خوانندگان قرآن گفته مى شود كه: قرآن بخوانيد و به مرتبه بالاترى ترقى كنيد، و قرآن خوان هر آيه اى را كه تلاوت مى كند به مرتبه بالاترى اوج مى گيرد. «2»

در كتب حديث، احاديث فضيلت و ثواب قرآن خواندن، جمع آورى گرديده و در جلد 19 بحار الانوار طبع قديم و جلد 92 طبع جديد نيز قسمت مهمى از اين احاديث آمده است.

اين احاديث علاوه بر ثواب فضيلت تلاوت قرآن به دو نكته مهم و جالب ديگر دلالت دارد و آنها عبارتند از يكى: فضيلت بيشتر تلاوت قرآن از روى مصحف و دومى ضرورت تدبر در قرآن در حين تلاوت قرآن، يعنى تلاوت بايد مبتنى بر دقت در معانى قرآن باشد، كه در دو بحث آينده توضيح داده مى شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: شناخت قرآن
برچسب‌ها: قرآن شناسی